Po - Čt: | 11.00 – 24.00 |
Pá - So: | 11.00 – 01.00 |
Ne: | 11.00 – 24.00 |
Všeobecná pravidla hry ke ztažení – DOC, 351 kB nebo 42 kB, ZIP
Následující pravidla jsou výňatkem ze souboru Oficiálních pravidel bowlingu, článek 2, Česká bowlingová asociace.
Jednu bowlingovu hru tvoří deset částí (frame - "frejm"). V každém z prvních devíti "frejmů" má hráč dva hody, pokud není dosaženo "strajku".V desátém "frejmu" má hráč k dispozici tři hody, pokud dosáhne "strajku" nebo dohozu (spare). Každý "frejm" musí být proveden podle těchto pravidel.
S výjimkou strike se počet kuželek poražených prvním hodem zapíše do čtverečku v horním levém rohu příslušném "frejmu" a počet kuželek poražených druhým hodem je zaznamenán do čtverečku v rohu pravém. Pokud není druhým hodem poražena žádná ze zbylých stojících kuželek, ve výsledkové tabulce se vyznačí (-). Součet obou hodů ve "frejmu" se okamžitě zaznamená.
"Strajku" je dosaženo, když celá sestava kuželek (všech deset) je poražena prvním vypuštěním ve "frejmu". Zapíše se jako "X" do čtverečku v levém horním rohu příslušného "frejmu". V případě dosaženého "strajku" se započítává 10 + počet kuželek poražených hráčem v následujících dvou vypuštěních.
Příklad výpočtu bodů:
10 + 7 + 2 = 19
Jako double se označují dva "strajky" dosažené bezprostředně po sobě. Součet pro první "strajk" je 20 + počet kuželek poražených prvním hodem následujícím po druhém "strajku".
Příklad výpočtu bodů:
1. mezivýsledek: 10 + 10 + 7 = 27
2. mezivýsledek: 27 + 10 + 7 + 2 = 46
Jako "tripl" se označují tři po sobě následující "strajky". Součet pro první "strajk" je 30. K dosažení maximálního skóre 300 musí hráč dosáhnout dvanácti "strajků" v řadě.
Příklad výpočtu bodů:
1. mezivýsledek: 10 + 10 + 10 = 30
2. mezivýsledek: 30 + 10 + 10 + 7 = 57
3. mezivýsledek: 57 + 10 + 7 + 2 = 76
Když hráč nedokáže porazit všech deset kuželek dvěma hody ve "frejmu", je mu započítán nedohoz.
Příklad výpočtu bodů:
4. mezivýsledek: 76 + 7 + 2 = 85
Dohozu je dosaženo, když kuželky, neporažené prvním hodem, jsou všechny poraženy druhým hodem "frejmu". Označí se jako ( / ) do čtverečku v pravém horním rohu příslušného "frejmu". Součet pro dohoz je 10 + počet kuželek poražených v příštím vypuštění.
Příklad výpočtu bodů:
5. mezivýsledek: 85 + 10 + 8 = 103
Splitem označujeme takovou sestavu stojících kuželek po prvním hodu frejmu, kdy byla poražena kuželka č.1 a přitom:
Split se obyčejně označuje S.
Číslování kuželek:
Hod je platný, když hráčem vypuštěná koule přejde přes čáru přešlapu na vlastní dráhu. Počítá se každý hod kromě takového, kdy je ohlášena mrtvá koule. Každý hod se provádí pouze ručním způsobem. Koule nesmí obsahovat na povrchu ani uvnitř žádné zařízení, které by se oddělilo při odhozu, nebo se pohybovalo s koulí po dráze.
Poznámka: Hráč smí používat speciální pomocné zařízení k úchopu a odhozu koule pokud nahrazuje ruku, nebo její důležitou část ztracenou úrazem nebo podobně.
Při platném hodu se počítají jako legálně poražené:
V následujících případech se počítá hod, ale nikoliv poražené kuželky:
Dojde-li k neplatnému poražení kuželky (kuželek) a hráč má právo dalšího hodu ve frejmu, neplatně poražená kuželka, resp. kuželky musí být opět postaveny na své původní místo.
Pokud se zjistí při nebo po hodu do plné sestavy či dohozu jedna nebo více kuželek nesprávně postavených ale ne chybějících, hod i výsledek se počítají. Je povinností hráče zkontrolovat si, zda kuželky stojí správně. Hráč má trvat na pozici každé kuželky nesprávně postavené ještě před vlastním hodem, jinak je sestava považována za přijatelnou.
Poznámka: je nepřípustné měnit po hodu pozici kterékoliv stojící kuželky. Např. kuželky, které jsou přemístěny, nebo posunuty mechanickým stavěčem zůstávají v této pozici a nesmějí být manuálně reponovány!
Kuželky, které se odrazí a postaví zpět na dráhu se počítají jako neporažené.
Žádné jiné kuželky nesmějí být uznány a jen takové je možno započítat, které byly poražené jako výsledek regulérního hodu.
Pokud se kuželka zlomí nebo jinak vážně poškodí během hry, nahradí se ihned jinou, pokud možno stejného tvaru, váhy i materiálu. O tom, zda má být kuželka vyměněna, rozhoduje oficiální delegát turnaje.
Hod je prohlášen za neplatný v těchto případech:
Výsledek neplatného hodu se nepočítá.
Kuželky, které stály před neplatným hodem, se umístí na původní pozici a hráči se povoluje nový hod.
Jak stanoví článek 2.16, neplatný hod se ohlásí a hráč nebo hráči si vyžádají nový hod když:
Přešlap nastane, když část hráčova těla přesáhne přes přešlapovou čáru a dotkne se nějaké části dráhy, zařízení, nebo budovy (konstrukce budovy) během hodu, nebo po něm. Koule je po vypuštění ve hře, dokud není tentýž, nebo jiný hráč připraven na rozběžišti k dalšímu hodu.
Když hráč úmyslně přešlápne, aby získal ohlášením přešlapu výhodu, započítá se mu nula a ztrácí nárok na další hody v tomto "frejmu".
Když je zaznamenán přešlap, hod se počítá, výsledek (poražené kuželky) se nezapočítává. Kuželky poražené při přešlapu musejí být postaveny znovu, má-li hráč ještě další vypuštění ve "frejmu".
Přešlap se ohlašuje a zaznamenává automatickým detekčním zařízením nebo přešlap ohlásí rozhodčí:
Pokud se neprokáže, že zařízení na záznam přešlapů funguje nesprávně, nebo pokud není evidentní, že hráč nepřešlápl, nepřipouští se odvolání proti přešlapu.
Náhradní hod nebo "frejm" hraje hráč tehdy, když je podán protest ohledně přešlapu, neplatného hodu nebo legálně či neplatně poražené kuželky a nemůže být rozhodnut pořadatelem turnaje.
Na schválené soutěži (turnaji) je zakázáno upravovat povrch bowlingové koule během hry.
Je zakázáno nanášet na povrch rozběžiště jakékoliv substance (zejména talek a jiná leštidla na podrážkách bot). Pudr se nesmí brát do hráčského prostoru.
Chyba v zápisu skóre, nebo v součtu musí být opravena příslušnými pořadateli turnaje okamžitě poté, co je zjištěna. Časový limit pro podání protestu na chybné skóre je jedna hodina od soutěže nebo bloku her pro každý den turnaje, vždy však před vyhlášením cen, nebo vyhlášením dalšího kola (v případě kvalifikace).